Vårterminen i bilder

Naturskyddsföreningen Örebro har haft en aktiv vårtermin! Här presenterar vi ett urval av bilder från våra aktiviteter.

Naturvandringar

Hela fyra gånger hittills under 2022 har Anna Hammar guidat oss i Sörbyskogen. Utöver att få upptäcka den fina skogen har deltagarna fått ökad kunskap om skogens sällsynta arter.

Marsvandring i Sörbyskogen

Sörbyskogen i mars

Ormbunkar i Sörbyskogen

Anna Hammar visar och berättar

Vandring i Sörbyskogen

Sörbyskogen en junikväll

En lördag i mars hade vi fint väder under fågelskådning vid Naturens hus.

Grupp på vandring

Många lockades till fågelskådningen

En man berättar om fåglar

Roland Stedt guidade oss

Ett fint avslut på vårterminen blev det med Naturnatta i Blänkabackens naturreservat.

Personer som sjunger

Gruppen Bäsksöta underhöll på Naturnatta

Familjeaktiviteter

I samarbete med Hopajola, Örebro kommun och Studiefrämjandet anordnade vi två familjeutflykter till Björköns naturreservat i Hjälmaren. Vi var också inbjudna till två familjedagar vid Tysslingens naturcenter i Rånnesta.

Stort träd

Vackra omgivningar på Björkön

Barn letar smådjur

Småkrypsspaning

Två personer förbereder naturvävar

Naturvävar var en av aktiviteterna

Personer vid en ladugårdsvägg

På plats i Rånnesta

Naturfalken, vår frågelek om artkunskap, har vi haft med oss under flera aktiviteter. Den skapar intresse både hos vuxna och barn.

Personer tittar på artduk

Naturfalken på Föreningarnas dag i Stadsparken

Bytardagar

Det har blivit två klädbytardagar i år. I maj fick vi möjlighet att vara i de fina lokalerna i Kulturkvarteret i Örebro. Vi ordnade också en bytardag för plantor, fröer och sticklingar i Stadsparken.

Många byter kläder

Klädbytardag på Kulturkvarteret

Två personer och plantor

Besökare på plantbytardag

Plockardagar

Det finns tyvärr alltid både skräp och invasiva växter att rensa bort. Som tur är brukar det alltid gå att få ihop ett glatt gäng som rycker ut!

Personer med sopsäckar

Säckarna fulla med skräp i Almby!

Lupinplockning i dike

Lupinrensning i Ormesta