Klädbytardagen

Klädbytardagen 2017 äger rum den 1:a april.

Lämna in (max) 5 fina och rena plagg: 09:30 – 12.00
Prova & välj nya plagg: 13.00 – 15.00
Plats: Föreningarnas Hus, Slottsgatan 13A
(OBS inga barnkläder, inga underkläder)
Klädbytardagen anordnas i samarbete med Studiefrämjandet.

Utställning på temat BOMULL (bild t.h.)

I samband med Klädbytardagen visar Brita Sandewall målningar på temat BOMULL. Utställningen finns att se i Föreningarnas hus café till 21 april.

NÅL informerar

Nätverket NÅL ordnar workshops som får skaparglädjen att flöda (.. och så gör vi lite annat). Under Klädbytardagen kan du ta del av NÅLs program mm.

Vill du hjälpa till?

Vill du hjälpa till på Klädbytardagen? Det är superenkelt och du gör en insats för miljön. Hör av dig till orebro.krets@naturskyddsforeningen.se

Om Klädbytardagen

På Klädbytardagen kan du förnya din garderob på ett miljösmart och roligt sätt. Och! det är superenkelt: Ta med dig max 5 fina och fräscha plagg. För varje plagg får du en biljett och kan byta till dig 5 nya plagg.

2016 arrangerades Klädbytardagen på 113 platser i Sverige. Det var sjunde året i rad som evenemanget gick av stapeln och i Örebro deltog 206 personer. 663 plagg bytte ägare och kläderna som blev kvar skänkte vi till Bra och Begagnat. I samband med evenemanget hölls Workshop i Re-Design där man kunde lära sig att sy om, laga och piffa sina gamla kläder och accessoarer. Dessutom föreläste Antonio Hannas om bomullsodling i Syrien och Sarah Nilsson berättade om klädtillverkningens belastning på miljön.

Se bilder från albumet ”Klädbytardagen 2016”  (på vår facebooksida)!

Mer information om Klädbytardagen: