DIY workshop – bodybutter

Söndag den 26 maj bjöd Naturskyddsföreningen Örebrokretsen på en DIY workshop. Denna gång var det tillverkning av bodybutter och det var 5 deltagare som var med. (Efter lite strul med att komma in i lokalen på grund av kort och nycklar som inte fungerade kom vi igång till slut.)

Vi (Malin och Kerstin) började med att hälsa alla välkomna och vi hade en liten namnrunda. Kerstin berättade lite om Patrics cykeltur och sedan tog jag (Malin) över och berättade om vad och vad vi skulle göra och vilka ingredienser vi skulle använda för att tillverka bodybuttern.

Vi använde endast två ingredienser, sheasmör och kokosolja, som vi smälte i vattenbad. Medan det skulle svalna och stelna lite i kylskåp hade vi fika och lite samtal om att tillverka hudvårdsprodukter. Och jag (Malin) tipsade lite om olika böcker, hemsidor och poddar jag (hon) tycker är bra. Det pratades även om natur, miljö, konsumtion m.m. och Kerstin berättade om Naturskyddsföreningen.

Vi fortsatte sedan med att vispa ihop våra bodybutter som vi sedan hällde upp i varsina burkar. Alla deltagare var nöjda och glada när vi var klara för kvällen. Flera av deltagarna hade önskemål att lära sig mer om att tillverka egna hudvårdsprodukter och vill komma fler gånger.

Tack till er alla som kom och ni som inte hade möjlighet att delta denna gång är välkomna en annan gång. (Önskemål vad ni vill lära er tas tacksamt emot).

(Det kommer troligen bli ytterligare workshop i juli eller augusti då jag är tillbaka i Örebro efter mina studier är slut)