BodyButter Workshop

Det blev en bra workshop då det kom 15 personer utöver oss (Malin Norberg, Kerstin Hellberg och Patrick Bennysson från styrelsen). Ungefär hälften av deltagarna var medlemmar i föreningen och en person som blev medlem under kvällen.

Några av deltagarna var lite insatta i hudvårdsprodukter och dess påverkan på kropp och miljö. De höll redan på med att välja miljövänligare alternativ på olika produkter och saker i hemmet. Det blev bra diskussioner kring borden vid fikat och deltagarna delade tips med varandra.

Vi började med en namnrunda och sedan förklarade jag (Malin) lite vad vi skulle göra under kvällen och berättade hur vi skulle gå till väga under själva tillverkningen av bodybutter. Vi mätte upp ingredienserna som bestod av kokosolja och sheasmör och lät det smälta i vattenbad. Det fick sedan svalna i kylskåpet ett tag medan vi fikade och pratade. När oljorna stelnat till lite vispade vi det till ett fluffigt bodybutter som vi fördelade i burkar som alla deltagare fick med sig hem.