NÅL

NÅL ordnar workshops som får skaparglädjen att flöda.

29:e mars kl. 17-19.30
Gamla kläder blir nya saker*.
Workshop i re-design på Örebro Läns Museum, Engelbrektsgatan 3.
Sy kassar, påsar, kuddar och andra nyttoprylar.
Mer om ”Gamla kläder..” på facebook

5:e april kl. 17-19.30
Trasiga trotjänare får nytt liv*.
Workshop i re-design på Örebro Läns Museum, Engelbrektsgatan 3.
Laga favoritplaggen kreativt, eller hitta ett nytt älsklingsplagg och gör till ditt.
Mer om ”Trasiga trotjänare..” på facebook

19:e april kl. 17-19.30
Kombinera mera*.
Workshop i re-design på Örebro Läns Museum, Engelbrektsgatan 3.
Plocka en hög kasserade kläder och gör ett nytt plagg.
Mer om ”Kombinera mera” på facebook

*Arrangeras i samarbete med

Örebro Läns Museum

Och så gör vi lite annat också…

• Utställning i Röda Korsets butik under april månad.
  • NÅL informerar på Klädbytardagen 1:a april (i Föreningarnas Hus)

Nätverket Nål

Nål (Nätverket för återbruk i Örebro Län) har en vision om en hållbar framtid där människor möts, ägodelar, återbrukar, skapar, lär och inspirerar varandra. Nätverket har tre ledord: Skaparglädje, ägodelning och re-design.

Skaparglädje
NÅL strävar efter att skapa en kreativ miljö för dig som deltar i våra workshops, en miljö där människor möts, skapar, lär och inspirerar varandra.

Ägodelning
Kollaborativ ekonomi eller att ”ägodela” som vi kallar det inom Naturskyddsföreningen handlar om att byta, låna, köpa begagnat eller äga tillsammans. Det är ett sätt att spara några slantar samtidigt som jordens resurser inte slösas i onödan. Under NÅLs workshops finns symaskiner, sybehör och kläder från Röda Korsets insamling på plats.

Re-design
Re-design betyder att göra om något till utseende eller funktion. Ett par jeans kanske blir en kjol eller en matta, eller lagas och får en personlig prägel med hjälp av ett broderi. Röda Korset får in tonvis med kläder varje år, en del av dessa kläder får en ny chans till användning i NÅLs workshops.

Nål består av följande organisationer:

Naturskyddsföreningen Örebro är en av Naturskyddsföreningens 270 kommunkretsar. Örebrokretsen ”skall arbeta för Naturskyddsföreningens syften samt i första hand hos kommunala organ tillvarata natur- och miljövårdens intressen”.

Närkekviltarna

Röda Korset
Närmare 100 miljoner människor är medlemmar i Röda Korsrörelsen runt om i världen. I Sverige utgör Röda Korset ett komplement till samhällets övriga skyddsnät. Under årens lopp har Röda Korset uppmärksammat behov i samhället och utvecklat insatser för att avhjälpa dem. Inte sällan har samhället sedan övertagit dessa verksamheter, exempel på detta är bland annat folktandvården och hemtjänsten.

På Röda Korset Second Hand kan givare lämna in och köpa begagnade kläder, hushållsartiklar, böcker, möbler mm. Pengarna från försäljningen går till Röda Korsets verksamheter i Sverige och utomlands.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet med fokus på en hållbar utveckling och med särskild inriktning mot natur, djur, miljö och kultur. Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Alla är välkomna till Studiefrämjandet!

Hör av dig!

Gilla oss på Facebook eller hör av dig till: orebro.krets@naturskyddsforeningen.se för mer information.