Är det din tur att bidra till Naturskyddsföreningens verksamhet?

Vi söker nu medlemmar som vill vara med att leda och utveckla verksamheten som ledamöter i kretsens styrelse!

I Örebrokretsen arbetar vi på lokal nivå. Vi vill bidra till att fler får upptäcka och uppleva vår fina natur. Vi ordnar också till exempel workshops på tema hållbar konsumtion och återbruk, föreläsningar och studiecirklar.

Vi söker dig som har intresse för natur-, miljö- och klimatfrågor. Du behöver inte vara expert, det viktiga är att du är engagerad och vill vara med och göra skillnad samt har vilja och förmåga att samarbeta med andra. Du behöver vara (eller vilja bli) medlem i Naturskyddsföreningen.

Som styrelseledamot ansvarar du tillsammans med oss andra i styrelsen för organisationen och verksamheten. Du sätter dig in i aktuella frågor, deltar på styrelsemöten och fattar beslut. Styrelsen träffas en vardagskväll i månaden med uppehåll under sommaren. En del kommunikation sker också mellan styrelsemötena. Det är självklart ett plus om du vill driva egna projekt eller delta i föreningens aktiviteter. Den tid du lägger ner på styrelsearbete beror på vilken roll du vill ha, men du kan räkna med någon/några timmar i veckan.

Till styrelsen söker vi nu särskilt medlemmar som kan ta på sig uppdragen som kassör respektive sekreterare i styrelsen.

Som kassör ansvarar du för det löpande arbete med föreningens ekonomi. Det handlar om bokföring, utbetalningar samt att göra bokslut.

Som sekreterare för du protokoll vid styrelsens sammanträden, samordnar skrivande av verksamhetsberättelse och verksamhetsplan samt ansvarar för föreningens handlingar.

Övrigt löpande administrativt arbete delar vi upp mellan oss i styrelsen.

Uppdraget som styrelseledamot är ideellt och utan arvodering. Det är därför viktigt att du upplever arbetet som meningsfullt och utvecklande. Under uppdraget kommer du att lära dig mycket och får möjlighet att träffa många andra engagerade människor i Örebro och resten av landet! Som styrelseledamot får du också möjlighet att delta i olika utbildningar och träffar som Naturskyddsföreningens riksförening anordnar.

Styrelsens ledamöter väljs av medlemmarna på årsmötet (kretsstämman) den 11 mars 2023. Ledamöter väljs vanligtvis på 2 år, men du kan också väljas på 1 år om det passar bättre för dig.

Anmäl ditt intresse till någon i valberedningen: Dan Cederholm (dan_cederholm@hotmail.com, 073-982 84 79), Adil Sadiku (adil.a.sadiku@orebro.se, 070-795 76 40) eller Håkan Sandsjoe (h.sandsjoe@hotmail.com, 070-211 29 19).