Stå upp för miljöförsvarare!

De senaste tio åren har 1733 människor runt om i världen mördats när de försvarat miljön och naturen. Hot och våld mot miljöförsvarare fortsätter.

Som konsumenter bidrar vi till detta, ofta utan att veta om det. Vår konsumtion av exempelvis mobiler, godis eller hamburgare är en anledning till att miljö och människor drabbas, då råvaror och material till varorna kan härstamma från företag i leverantörskedjan som exploaterar miljön i andra länder.

Men idag är det svårt att ställa företag i EU till svars när deras verksamhet påverkar miljö och mänskliga rättigheter negativt i ett annat land. Anledningen är att det inte finns lagkrav på företags ansvar för miljö och mänskliga rättigheter vid exempelvis produktion av varor utomlands, utan endast frivilliga principer.

Just nu arbetar EU med att ta fram en ny lagstiftning som kräver att företag tar ansvar för hur deras verksamhet påverkar miljö och mänskliga rättigheter utomlands. Naturskyddsföreningen menar att svenska politiker nu måste driva på för en stark lagstiftning som skyddar dem som försvarar miljön.

Här kan du skriva under namninsamlingen för att kräva att svenska politiker trycker på för en skarp EU-lagstiftning: https://www.naturskyddsforeningen.se/kampanj/miljoforsvarare/

Här kan du läsa mer om lagen och om Naturskyddsföreningens krav: https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/ny-lag-ska-se-till-att-foretag-varnar-miljo-och-manskliga-rattigheter/

Här kan du bli digital global hjälte för att lära dig mer om miljö, klimat och globala frågor och få tips på hur du kan engagera dig på sociala medier för en grönare och rättvisare värld: https://www.naturskyddsforeningen.se/inspiration-tips-och-verktyg/bli-en-digital-global-hjalte/