Tema ekologiskt under miljövänliga veckan

Miljövänliga veckan

Sedan 1990 anordnar Naturskyddsföreningen varje år temaveckan ”Miljövänliga veckan”. Miljövänliga veckan infaller alltid vecka 40 och många olika aktiviteter anordnas då runtom i landet. Temat för veckan har varierat under årens lopp, men fokus är alltid hur vi kan konsumera och agera mer hållbart och miljövänligt. Bland annat har Naturskyddsföreningen haft kampanjer för att välja schyssta bananer, fika ekologiskt, öka utbudet av miljömärkta hygienprodukter på butikshyllorna och inspirera till återbruk och att ta vara på det vi har.

Byt till eko!

Utställning om ekologiskt

Utställning ”Ekofrukost” på Kulturkvarteret i Örebro. Foto: Karin Gustafsson

Från och med 2022 och kommande år flyttar vi tillbaka fokuset till ekologiskt och uppmanar till att byta till ekofrukost. Orsaken är att trenden för ekologiskt tyvärr går åt fel håll. Efter att ha stigit stadigt under många år minskar försäljningen av ekologiskt sedan 2020. Tänkbara orsaker är bland annat att dagligvaruhandeln minskat sina kampanjer för ekologiskt och att ekologiskt har fått ökad konkurrens från andra mervärden som svenskt, närproducerat och växtbaserat.

Naturskyddsföreningens samlade bedömning är dock att det fortsatt är det mest hållbara valet att välja ekologiskt om man vill hantera så många miljöfrågor som möjligt samtidigt. Eko handlar om omställning till ett motståndskraftigt och långsiktigt hållbart matsystem där vi i större utsträckning förlitar oss på lokala resurser.

På ekologiska gårdar blir pollinatörerna fler, mikrolivet i jorden rikare och mark och vattendrag hålls giftfria. När du köper svenska ekologiska produkter bidrar du till att mer pengar går till svensk landsbygd. För varje hundralapp som du som konsument lägger på svenska oekologiska produkter går en stor del till att täcka kostnaden för importerade insatsmedel, som konstgödsel och bekämpningsmedel. Ekologiska gårdar har generellt mindre klimatpåverkan per brukad hektar, men ungefär lika stor klimatpåverkan per producerad vara, eftersom skördarna ofta är lite lägre. Men ihop med en omställning till lägre köttkonsumtion och minskat matsvinn, räcker världens åkerareal till en helt ekologisk produktion.

Örebrokretsens aktiviteter under miljövänliga veckan 2022

Under miljövänliga veckan har Örebrokretsen anordnat en utställning på tema eko på Kulturkvarteret och även bjudit in till en ekobrunch på Stora Holmen i Örebro. Medlemmar har också informerat om ekologiskt i samband med höstmarknad i Latorp.

Bord med information om ekologiskt

Cecilia Ålkärr informerar om ekologiskt på höstmarknad i Latorp. Foto: Karin Gustafsson

Ekoquiz

I samband med våra aktiviteter har man kunnat delta i ett ekoquiz. Här kan du läsa frågorna och de rätta svaren:

Rätta svar ekoquiz 2022

De besökare som gjorde quizet vid utställningen på Kulturkvarteret tävlade om ett pris med lite ekologiska frukostprodukter. Vi gratulerar Anette Rosén Müntzing, som var den enda som hade alla rätt!

Bild på en grupp människor

Många deltagare och fint väder på ekobrunchen. Foto: Irene Törner

bild på mat i muurikka

Under ekobrunchen bjöds på mat tillagad i muurikka. Foto: Malin Norberg

Vill du lära dig mer om ekologiskt?

På följande länkar finns mer information: