Naturfalken – simborgarmärket för artkunskap

Känner du igen och kan namnen på 10 eller 20 arter? Då kan du ta Naturfalken på något av våra event framöver!

Syfte

Naturfalken är ett koncept som har funnits inom Naturskyddsföreningen sedan 2019, inspirerat av simborgarmärket. Bakgrunden är den utarmning av biologisk mångfald som är en av vår tids stora utmaningar. Många av världens arter är idag hotade.

I Naturskyddsföreningen tror vi att ju mer kunskap vi har om naturen runt omkring oss, desto mer bryr vi oss om den och då blir det också lättare för oss att ta hand om den bättre. Syftet med Naturfalken är därför att öka fokus på och utbilda om olika arter och därigenom att väcka och stärka naturkänslan hos fler.

Så går det till

Naturfalken kan genomföras på olika nivåer och på olika sätt. På de lägre nivåerna finns en ”artduk” med bilder på olika arter, den som ska ta Naturfalken väljer själv vilka arter hen vill visa att hen kan. På de högre nivåerna kan Naturfalken genomföras under en promenad i naturen, då kan vilka vilda arter som helst ingå i Naturfalkentagningen.

Gemensamt är att det finns en ”artvän” som ledsagar den som vill ta Naturfalken och bistår genom att ge ledtrådar om det behövs. Naturfalken är för alla, både barn och vuxna!

Kommande Naturfalkentagningar

Naturskyddsföreningen i Örebro arrangerar Naturfalken vid flera tillfällen under våren, till exempel på Stadsbiblioteket i Kulturkvarteret den 30 april och på Föreningarnas dag i stadsparken den 6 juni (se alla våra planerade aktiviteter i kalendern till höger på denna sida).

Har du inte möjlighet att komma på en aktivitet kan du också ta Naturfalken online, se mer information nedan.

Bild från ett Naturfalkenarrangemang

Malin Norberg och Hanna Sjöberg från Naturskyddsföreningen Örebro vid artduken som används vid Naturfalken. Foto: Kerstin Hellberg.

Vill du bli artvän?

På de lägre nivåerna finns ett facit för oss som arrangerar Naturfalken, men på de högre nivåerna behöver artvännen vara lite mer kunnig. Kan du mycket om djur eller växter och vill hjälpa till att arrangera Naturfalken? Då är du väldigt välkommen att kontakta oss på orebro.krets@naturskyddsforeningen.se.

Läs mer om Naturfalken och gör Naturfalken online på riksföreningens hemsida

Se en film om hur en Naturfalkentagning går till