Klädbytardag Örebro

Bytt istället för nytt – för dig och planeten Över hälften av svenskarna brottas med överfulla garderober. Så mycket som 3 av 5 tycker de har för mycket kläder i garderoben. Ändå köper vi i genomsnitt 14 kilo nya kläder och textilier varje år. Det motsvarar 50 nya plagg, eller nästan ett nytt varje vecka. Det är långt mer än vi behöver och förstås inte hållbart i längden. Klädindustrin står för 7 procent av världens klimatutsläpp. Den kräver mycket vatten, energi och kemikalier i alla steg, från bomullsfältet till det färdiga plagget. De miljösämsta kläderna är de som inte används. Har du tröttnat eller vuxit ur dina plagg? Ta med dem och byt till något nytt när Naturskyddsföreningen ordnar Klädbytardag 6 april.

Välkommen att byta kläder tillsammans med oss lördag 6/4. Som vanligt blir det i Ateljén i Föreningarnas Hus.

Inlämning 10-12
Uthämtning 13-15
Kl10-12 : Max fem vuxenplagg per person lämnas in.
Kl13 får du välja max fem plagg att ta med hem.
Det som blir över ges vidare till myrorna.
Tänk på att kläderna ska vara hela och rena.

Illustration: Erica Jakobsson