Miljövänliga Veckan

shower_bred_digital986x370

Miljövänliga Veckan är alltid vecka 40. 2016 och 2017 anordnas utställningar, föreläsningar och gör-det-själv-workshops runt om i Sverige.

Under Miljövänliga Veckan 2016 och 2017 granskar vi hygien- och skönhetsprodukterna och berättar hur du kan undvika ämnen som är skadliga för dig och miljön. I tvålar, deodoranter och hårprodukter är det vanligt med hormonstörande ämnen som Butylparaben och Propylparaben, och allergiframkallande ämnen som Citronellol och Limonene. I tandkrämer, ansiktspeeling och bodyscrub finns mikroplaster, som kan ta sig ut i haven där de äts upp av fiskar som tror att det är mat. I vissa rakkrämer finns högfluorerade ämnen, PFAS, som kan orsaka leverskador och inte bryts ner i naturen. Vårt mål är naturligtvis att hygien- och skönhetsprodukter ska vara fria från farliga ämnen. Vi konsumenter kan, som många gånger förr, påverka produktutbudet genom att välja miljömärkta produkter!

I Örebro samordnas Miljövänliga Veckan med Framtidsveckan. Framtidsveckan skapar mötesplatser där lokal hållbar utveckling står i centrum. Genom mängder av positiva exempel visar vi att det går att förändra vårt sätt att leva, förvalta vår jord och utveckla våra lokalsamhällen!