Kretsrapporter

Kretsrapporterna ger dig en inblick i Örebrokretsens arbete och aktiviteter.

Natursnokarna prova-på 19/6

Natursnokarna höll öppet hus i Mejeriet med roliga aktiviteter för hela familjen.

Styrelsemöte 26/5

Styrelsen informerades om att ett kemikalienätverk har startats i länet. Det beslutades att gå ut med informationen att Mejeriet kan lånas för aktiviteter inom föreningen.
Kommande aktiviteter:

• 18-19 juni: Lydia Andersson och Karin Sahli representerar Örebrokretsen på Naturskyddsföreningens riksstämma.
  • 30:e juni: träffas vi i Mejeriet och diskuterar inredning, trädgård och aktiviteter
  • Under sommaren kommer Natursnokarna ha öppet hus i Mejeriet med aktiviteter för hela familjen.

Guidad tur genom Oset – Rynningeviken 22/5

Tillsammans med Arbogakretsen blev vi guidade i Oset-Rynningeviken. Naturguiden Leif Sandgren uppmärksammade oss på växter och fåglar medan vi vandrade genom naturreservatet. Han berättade också om områdets historia och utvecklingen från Örebros baksida till det vackra vi ser idag.

Se Örebro kommuns film om Oset-Rynningeviken och dess historia.

Vackra Rynningeviken:
DSC06516

Se fler bilder från förmiddagen i albumet Utflykt Oset-Rynningeviken 2016-05-22 på vår Facebooksida.

Naturobservation och picknick 21/5

Den 21:a maj träffades vi för att observera och uppmärksamma arter/företeelser i omgivningen runt Mejeriet i Karlslund. Björn Nordzell som är botaniskt och ornitologiskt kunnig, hjälpte oss med vetenskaplig beskrivning och terminologi. De som ville målade eller skissade det observerade. De fanns också en tipspromenad som lärde oss om växter och djur.

pyramidalis
Blusuga.

Tack för alla fina bilder från dagen! De finns samlade i ett album på vår Facebooksida.

Natursnokarna på Örebro Trädgårdsfest 21/5

På eftermiddagen den 21:a maj fick barnen prova på att bygga bi-hotell på Atriumgården på Örebro Läns museum. En och annan barkbåt blev också till.

Hopajola årsstämma 18/5

Lisa Brandén, ombud för Örebrokretsen, och Sarah Nilsson, ombud för länsförbundet, deltog på Hopajolas årsstämma i Tiveden.

hopajola2016

Daniel Gustafson från länsstyrelsen berättade om att nationalparken utvidgas och entréer byggs om. Dessutom görs nya ledmarkeringar och informationsskyltar för att följa rådande standard i Sverige. Läs mer om ombyggnationen.

Under årsmötesförhandlingarna berättade Åsa Wistrand om året som varit och vilka planer som finns för framtiden.

Laxå kommun, Ekoturismföreningen och traktens turismföretag bjöd in till försommarseminarium:
”Runt Tivedens nationalpark kan nya jobb och mer lokala turismintäkter skapas. Men då krävs buffertzoner med besöksvänliga och attraktiva skogar, så att fler stannar en natt eller två.” Läs mer om seminariet.

Naturens Hus firade 10 år 15/5

Både Natursnokar och Naturguider firade Naturens Hus på söndagen. Antonios Hanna och Adil Sadiku bjöd på guidad tur genom Oset-Rynningeviken. Barnen som besökte firandet fick testa Natursnokslekar på olika teman.

Styrelsemöte 25/4

Den 25:e april träffades styrelsen i Naturskyddsföreningen Örebro. Vi följde upp den gångna månadens händelser: Klädbytardagen 2016, vandring i Kilsbergen och länsförbundets årsmöte mm.

Framtida planer diskuterades:

• 18:e maj: Lisa Brandén representerar Örebrokretsen på Hopajolas årsstämma
  • 21:a maj: Naturobservation och picknick vid kretsens lokal “Mejeriet” i Karlslund.
  • 26:e maj: Avgående styrelsemedlemmar avtackas med middag efter styrelsemötet.
  • Under våren produceras ett medlemsblad.

Vandring och länsstämma 24:e april

Naturskyddsföreningen Örebro vandrade i våren den 24:e april. Utrustade med mössa och vantar bar det av mot Rusakulan som är Kilsbergens vackraste utsiktsplats. Framme vid Rusakulan tittade solen fram och vi åt pinnbröd och ost runt elden.

Bild och kort beskrivning av vandringen på Facebook

Samma dag deltog vi i länsförbundets årsstämma. Vår ordförande, Sarah Nilsson representerar nu Örebrokretsen i länsförbundets styrelse. Under dagen blev det trevliga återseenden, nya bekantskaper och planerade samarbeten.

Styrelse länsförbundet 2016
Fr.v. Sarah Nilsson, Ankie Rauséus, Margareta Widell, Rune Torstensson, Anna-Lena Christiansson, Mina Almroth (ordförande) och Silke Frank

Klädbytardagen 16:e april

klädbytardagen folk

Den 16:e april 2016 arrangerade Naturskyddsföreningen Sveriges störta klädbytardag på 110 platser i landet. Klädbytardagen är ett roligt, enkelt och miljösmart sätt att förnya sin garderob.

206 personer samlades i Föreningarnas Hus i Örebro för att byta 663 plagg med varandra. Bra och Begagnat, som tog hand om de kläder som blev över och lånade ut klädhängare. Ett stort tack till alla som medverkade och hjälpte till under dagen!

I samband med Klädbytardagen hölls Workshop i Re-Design, tillsammans med elever från Hantverksprogrammet på Virginska Gymnasiet, där man kunde lära sig att sy om, laga och piffa sina gamla kläder och accessoarer. Dessutom föreläste Antanios Hanna om bomullsodling i Syrien och Sarah Nilsson om klädtillverkningens belastning på miljön.

Besök oss gärna på Facebook. Där hittar du bl.a. bilder från Klädbytardagen, aktuell information och kommande evenemang: facebook.com/naturskyddsforeningen.orebro

Publicerad i Nerikes Allehandas papperstidning 20:e april 2016

Nerikes Allehanda besökte oss på Klädbytardagen och publicerade, den 17:e april, en artikel i papperstidningen.

Styrelsemöte 31:a mars

Naturskyddsföreningen består av 24 länsförbund och 270 kommunkretsar. Tillsammans är vi Sveriges mest inflytelserika miljöorganisation som skapar opinion hos allmänheten, påverkar politiska beslut och mycket mer. Naturskyddsföreningen Örebro, d.v.s. Örebrokretsen, har ca 3000 medlemmar.

Den 31:a mars träffades styrelsen i Naturskyddsföreningen Örebro för att konstituera sig, fördela ansvarsområden och diskutera kretsens framtid:

Det finns initiativ till att starta en Örebrogrupp för fältbiologer (Naturskyddsföreningens ungdomsförbund), ett arbete som styrelsen kommer att följa och stötta.

Förberedelserna för Klädbytardagen 2016 är i full gång och hålls den 16:e april i Föreningarnas Hus. Minimässan “Den Hållbara Garderoben” som anordnas i samarbete med Studiefrämjandet och Örebro Universitet, äger rum den 14:e april på Örebro Universitet och den 16:e april (i samband med Klädbytardagen) i Föreningarnas Hus.

Fyra ombud från styrelsen deltar i länstämman i Karlskoga den 24:e april, och representerar därmed Örebrokretsen. Samtliga medlemmar är välkomna till länsstämman. Anmälan sker senast den 15:e april.

Publicerad i Nerikes Allehandas papperstidning 13:e april 2016

Årsmöte 2016

årsmöte2016-3m
Fr.v. Helena Stenbäck, Sarah Nilsson och Ebba Tersmeden

Naturskyddsföreningen har mer än 220 000 medlemmar, varav ca 3000 tillhör Örebrokretsen. Att vara medlem innefattar bl.a. rätten att rösta på årsstämman.

Den 10:e mars höll Naturskyddsföreningen Örebro årsstämma i Mejeriet i Karlslund – kretsens nya lokal. Dåvarande ordförande, Helena Stenbäck invigde lokalen och berättade om den vackra omgivande naturen där Natursnokar och andra aktiviteter kan genomföras.

En styrelse tillsattes med 7 ordinarie ledamöter. Till ordförande valdes Sarah Nilsson, biolog och natursnoksledare.

Ingrid Norudde och Hans Jansson från Karlskoga Naturskyddsförening berättade i ord och bild om humle-och fjärilsträdgården på Sågholmen i Karlskoga. Idén väcktes 2010 och trädgården har sedan dess varit en samlingsplats för humlor, fjärilar och människor.

Årsstämman beslutade avslag på inlämnad motion om arvodering till styrelseledamöter.

Calle Eriksson från Studiefrämjandet avslutade med att berätta att vårt studieförbund gärna hjälper till med cirklar och andra aktiviteter.

Publicerad i Nerikes Allehandas papperstidning 14:e april 2016